0 Shoppingcart
Contact
Netherlands
Belgium
R.S.G. 't Rijks   landscapem

RSG ’t Rijks in Bergen op Zoom biedt opleidingen aan mavo, havo, atheneum en gymnasium leerlingen. Het bestaande pand begon aan alle kanten te knellen. Een grote transformatie brengt daar verandering in. De eerste fase was de renovatie van het oudste, monumentale deel van het gebouw. Gispen-Presikhaaf Schoolmeubelen verzorgde een dynamische en flexibele nieuwe inrichting. Gispen en Presikhaaf Schoolmeubelen trekken steeds vaker nauw samen op. Dit project toonde mooi aan dat we elkaar uitstekend aanvullen met onze kennis van het voortgezet onderwijs én het primair onderwijs.

Behoefte aan een meer uitdagende leeromgeving

Leon de Rond, rector van RSG ‘t `Rijks: ‘Ons onderwijsconcept is geënt op coöperatief leren met een gepersonaliseerd tintje. We vinden ervaringsgericht leren belangrijk en dat doen we door de wereld naar binnen te brengen; zo werken leerlingen voor echte opdrachtgevers en ze zijn met vraagstukken over de wereld en het klimaat bezig. Onderwijskundig zijn we al helemaal op orde als het gaat om ervaringsgericht leren. Maar de bestaande ruimtes begonnen te knellen. Wij willen onze leerlingen helpen om hun talenten te ontwikkelen en dat kan hier op heel veel gebieden, van kunst, sport en bewegen tot wetenschap en techniek en internationalisering. Daar hoort een uitdagende leeromgeving bij. We zijn bewust met het oudste deel van onze school begonnen, dat de status van Rijksmonument heeft. Het was zowel functioneel als technisch sterk verouderd. We wilden dit gebouwdeel ook gebruiken om meer ruimte aan onze leerlingen van het basisonderwijs te geven.’

Onderzoekend en ondernemend samenwerken

De transformatie van het monumentale deel van het gebouw is tot stand gekomen in samenwerking met VVR Architecten en Gispen-Presikhaaf Schoolmeubelen. De potentie van dit gebouwdeel was groot. De bovenste verdieping was prachtig, maar vooral in gebruik als archief en rommelzolder. De hoofdstructuur bestond uit gesloten cellen met op de verschillende verdiepingen lange, donkere gangen met aan weerszijden lokalen. Het hele gebouw is meer open gemaakt en er zijn grote, lichte ruimtes gecreëerd. Tussen twee lokalen zijn steeds nissen gemaakt waar leerlingen geconcentreerd of in groepjes kunnen werken. Op de zolder is een volwaardige extra verdieping ontstaan, waar leerlingen onderzoekend en ondernemend kunnen samenwerken aan projecten. Het is dé plek geworden waar leerlingen na schooltijd graag nog even blijven werken of chillen.

 

Dynamische inrichting stimuleert om te bewegen

Interieurarchitect Annemieke Tijsseling van Presikhaaf Schoolmeubelen vertaalde het ontwerp inclusief hoofdkleuren van de architect naar inrichtingstekeningen. Zo laten de vloeren van de lokalen en grote leerpleinen een mooie afwisseling zien van marmoleum en een warme parketprint. Karpetten in aansluitende kleuren zijn slim toegepast om in het grote geheel losse plekken aan te duiden. Deze hebben meteen een akoestische werking. Robert Aret, onderwijsinrichtingsspecialist bij Presikhaaf Schoolmeubelen: ‘In de zolderruimte hebben we bewust gekozen voor verschillende soorten hoge en lage meubels, statafels of juist lekkere banken en zelfs stoelfietsen. Door flexibel in te richten hebben we een dynamische leer- en werkomgeving gecreëerd die leerlingen uitdaagt om actief aan de slag te gaan. Het achterliggende idee is dat de verschillende elementen stimuleren om te bewegen; wanneer je met z’n allen iets met plezier doet leidt dat tot een veel beter resultaat.’ In de verschillende lokalen die grenzen aan de open werkruimte staan telkens andere opstellingen van driehoekstafels met centraal een tafel voor instructie aan enkele leerlingen en apart een kleine werkplek voor de docent.

 

Fotografie: Chris van Koeverden

Fotografie: De Kiekjesfabriek

Robert Aret   landscapem
Robert Aret - Onderwijsinrichtingsspecialist bij Presikhaaf Schoolmeubelen

Specialist aan het woord

‘Op de zolder is een volwaardige extra verdieping ontstaan, waar leerlingen onderzoekend en ondernemend kunnen samenwerken aan projecten. We hebben bewust gekozen voor verschillende soorten hoge en lage meubels, statafels of juist lekkere banken en zelfs stoelfietsen. Door flexibel in te richten hebben we een dynamische leer- en werkomgeving gecreëerd die leerlingen uitdaagt om actief aan de slag te gaan. Het achterliggende idee is dat de verschillende elementen stimuleren om te bewegen; wanneer je met z’n allen iets met plezier doet leidt dat tot een veel beter resultaat.’

We vinden ervaringsgericht leren belangrijk en dat doen we door de wereld naar binnen te brengen”
Leon de Rond Rector van RSG ‘t `Rijks
portrait_of_klantfoto_Rijks
Leon de Rond - Rector van RSG ‘t `Rijks

Klant aan het woord

‘Nieuwbouw was voor ons geen optie. We wilden juist de geschiedenis van de school laten zien. Tegelijk wil je dat je onderwijs goed gefaciliteerd wordt en we hadden behoefte aan meer ruimte en een meer uitdagende leeromgeving voor onze leerlingen. Er zijn nu veel meer open ruimtes ontstaan met een dynamische inrichting, waarin je op verschillende manieren kunt werken en ontspannen. Wanneer je je verwachtingen naar elkaar uitspreekt, heb je geen muren nodig. Dat is geweldig om te ervaren. Deze eerste transformatie bevalt op alle gebieden goed en van hieruit gaan we de komende jaren de school verder aanpakken.’

Brightlands Center Court   landscapem

Advies op maat

Ieder project is uniek. Samen kijken we wat voor u de beste onderwijsomgeving is.

Neem contact op